Menu

Cart

Medical Fitness Blog




Feövenyessy Krisztina

Alternatív mozgásterapeuta, funkcionális gerinctréner

Miért nem lehet „beállítani” a helyes testtartást?

A helyes testtartás elsajátítása elengedhetetlen része a krónikus mozgásszervi problémák megelőzésének és/vagy hatékony kezelésének. Ugyanakkor mindennapos jelenség, hogy amint a terapeuta „beállítja” a megfelelő testtartást, a páciens panaszkodik, mennyire kényelmetlen megtartani azt. Ez az a pont, ahol sajnos sokan feladják ("ez nekem nem megy"), holott a helyes testtartás elsajátítása nem egyetlen pillanat gyümölcse, hanem kitartó munka eredménye. Voltaképpen semmiben nem különbözik az izomfejlesztéstől, vagy akár a hajlékonyság fokozásától, úgy is fogalmazhatnék, hogy a testtartás javítása a testépítés egy speciális formája. Ugyanúgy hosszú időbe telik, sőt, némi erőfeszítést is igényel, hisz nem csupán a testtudatot kell javítani, de a már megbomlott izomegyensúlyt is helyre kell állítani, ellenkező esetben a páciens nem lesz képes arra, hogy fenntartsa az „új” egyensúlyi helyzetet.

Bővebben

RICE vagy METH – mi számít korszerű protokollnak a sérülések kezelésében?

A RICE (rest, icing, compression and elevation, azaz pihenés, jegelés, kompresszió és megemelés) szóösszetételt a 70-es években alkotta meg dr. Gabe Mirkin, és a módszertant azóta is előszeretettel alkalmazzák a különféle sport- és egyéb sérülések kezelése során világszerte. Ugyanakkor egyre gyakrabban bukkanhatunk olyan cikkekre, videókra, sőt, tudományos kutatásokra, amelyek erősen megkérdőjelezik a protokoll hatékonyságát. Meglepő módon néhány évvel ezelőtt maga Mirkin is felülbírálta saját álláspontját egy nagy port kavaró írásában¹. Vajon mi az igazság? Segít a jegelés, vagy inkább ártalmas? Pihentessük vagy mozgassuk? Egységes tudományos álláspont híján sajnos kénytelenek vagyunk a saját megérzéseinkre hallgatni. Íme, néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni a döntés meghozatalakor.

Bővebben

Az ellenoldali izmok erősítésével megelőzhető a gipsz (vagy más merev rögzítés) miatt kialakuló izomsorvadás

A sérülések (szalag-vagy izomszakadások, csonttörések stb.) jó részénél elengedhetetlen a hosszas pihentetés, az immobilizáció, azaz a mozgás hiánya ugyanakkor drámai következményekkel jár. A kutatások szerint a nem használt izom naponta akár 1,5 százalékot is veszíthet erejéből, azaz egyetlen hónap alatt a felére csökkenhet az izomerő. Talán nem szükséges hangsúlyoznom, mindez milyen komoly hátrányt jelent a sportolók számára, de az „átlagember” életét is megkeserítik az immobilizáció szövődményei, az elsorvadt izmok, a letapadások illetve a beszűkült mozgástartomány. Vajon megoldható-e, hogy a kecske is jóllakjon és a káposzta is megmaradjon, azaz megőrizhetjük-e az izomerőt akkor is, ha jó néhány hetes kényszerpihenőt kell tartanunk, például egy begipszelt végtag miatt? Nos, úgy tűnik, szerencsére igen, mégpedig igen frappáns módon.

Bővebben

Miért fáj jobban a páciens dereka a masszázst követően?

Van egy csodás facebook-os szakmai csoportunk, amelyben a nálunk végzett terapeuták osztják meg egymással tapasztalataikat, kérdeznek és válaszolnak, röhögnek és panaszkodnak, tanulnak egymástól és tőlünk, oktatóktól (és persze mi is rengeteget tanulunk tőlük😊). Gyakran felmerül egy-egy olyan téma, amely sokakat érinthet, ezek közé tartozik egy mai kérdés is, amelyet az egyik legkedvesebb és leghűségesebb gyógymasszőr hallgatónk tett fel: „Vajon mi okozhatja a jelenséget, hogy a derékfájós páciens a masszázs során remekül érzi magát, majd közvetlenül a kezelés után fokozódik a fájdalom, hogy végül másnapra ismét visszaálljon az eredeti, megszokott fájdalomszint?”  Nos, a jelenségnek természetesen számos magyarázata lehet, ezúttal az egyik leggyakoribb okot emelem ki.

Bővebben