Menu

Cart

Jó és rossz mozgásminták, avagy miért szaladgál a lefejezett csirke?

Az egyes mozgások (állás, ülés, járás, futás, biciklizés stb.) elsajátítása során agyunk és izmaink közt folyamatos kétirányú kommunikáció zajlik. Szerencsére ezt a csatornát nem kell minden esetben használnunk, amikor mozgásokat végzünk (képzeljük el, milyen fárasztó lenne, ha viszkető orrunk megvakarásának mozdulatán gondolkoznunk kellene). Képesek vagyunk ugyanis arra, hogy a különféle gyakran használt mozgásmintákat eltároljuk, és automatikusan, a mozgás tudatosodása (azaz gondolkozás) nélkül hajtsuk végre. Paul Chek, a Chek Institute megalapítója szerint miután a mozgásminták nem az agyban, hanem a gerincagyban (gerincvelő) tárolódnak, máris érthetővé válik a jelenség, hogy (állítólag) szegény lefejezett csirke egy rövid ideig még vígan szaladgál a kertben¹.

Gyengébb idegzetű olvasóim kedvéért eltekintek a lefejezett csirkét ábrázoló kép közzétételétől

Kutatások szerint kb. 300-350 ismétlésre van szükség ahhoz, hogy egy mozgás automatikussá, azaz mintává váljon. Ha azonban egy hibás mozgásmintát felül szeretnénk írni, legalább tízszer ennyi ismétlést kell végeznünk vagy végeztetnünk a pácienssel. Jóval egyszerűbb tehát a helyes mozgásokat megtanulni vagy megtanítani, mint később a helytelent javítani.

Nem győzöm hangsúlyozni: a legtöbb mozgásszervi probléma és sportsérülés a helytelen mozgások, mozgásminták miatt alakul ki. Ha nap mint nap helytelen technikával ülünk, járunk, emelünk, cipelünk, hajolunk vagy guggolunk, jelentősen felgyorsulnak a degeneratív folyamatok, amelyek porckopáshoz, porckorongsérvhez, ízületi károsodásokhoz és krónikus fájdalomhoz vezetnek. Mit tesz ekkor az egészségtudatos ember? Megcéloz egy edzőtermet, és futni/jógázni/aerobic-ozni stb. kezd, hisz tudja, hogy a mozgásszervi betegségek ellen a mozgás a leghatékonyabb fegyver. Egyvalamit azonban nem tud. Ha a mindennapi mozgásminták helytelenek, a sportmozgások is azok lesznek. Márpedig ha a sportember (legyen akár hobbi-, akár élsportoló) rossz testtartással, helytelen technikával fut, emel súlyt, ugrál a step padon, vagy végzi a jógás napüdvözletet, a sport nem gyógyít, hanem egyre betegebbé tesz.

A "laikusoknak": A mozgásszervi betegségek megelőzésének (és ezek rehabilitációjának) egyik legelső lépése tehát a természetes, fiziológiás mozgásminták elsajátítása, de nem ám a Youtube-ról, hanem szakember (gyógytornász, mozgásterapeuta, rehabilitációs tréner) segítségével. Még akkor is, ha eleinte unalmasnak tűnik előre- vagy hátrahajlást, guggolást, kitörést, dobást, tolást vagy épp járást tanulni. Mégis honnan lehetsz biztos abban, hogy jó helyen jársz? Ha az edző/mozgásterapeuta relatíve hosszasan vizsgálgat, megnézi a testtartásodat és különféle egyszerűnek tűnő teszteket végeztet el Veled, végül csak annyit mond, hogy "na, akkor első lépésként tanuljuk meg, hogyan kell leülni, felállni és járni"....nos,  ez esetben adj hálát a sorsnak, megtaláltad az Igazit!

A szakembereknek: Légy Te az igazi:) A prevenció (és a rehabilitáció) egyik legelső lépése a természetes, fiziológiás mozgásminták megtanítása. Még akkor is, ha a páciens/vendég számára unalmasnak tűnik előre- vagy hátrahajlást, guggolást, kitörést, dobást, tolást vagy épp járást tanulni. Ha az edzőtermet betegséggyár helyett egészségközponttá szeretnénk változtatni, eljött a szemléletváltás (és a sok-sok tanulás) ideje vendég és edző/terapeuta számára egyaránt.

¹ http://chekmanuals.s3.amazonaws.com/CHEK_Primal_Pattern_Movements.pdf